Of kopieer de link
Pacman
Pacman
"Pacman" is een tijdloos arcadespel dat spelers voor het eerst boeide in 1980. Het spel is ontwikkeld door Namco en heeft een eenvoudig maar meeslepend concept: de speler navigeert Pac-Man, een geel, rond personage, door een doolhof vol pellets en fruit terwijl hij het vermijden van vier gekleurde geesten. Het belangrijkste doel is om alle pellets in het doolhof te consumeren om door te gaan naar het volgende niveau.
Het doolhof van het spel bestaat uit talloze paden en hoeken waar de pellets worden neergelegd. Onder deze pellets bevinden zich grotere, knipperende pellets die bekend staan als "power pellets" en die Pac-Man de tijdelijke mogelijkheid geven om de geesten op te eten, die blauw worden en voor een korte periode kwetsbaar worden. Het eten van deze geesten kan extra punten opleveren.
Naarmate de speler vordert, neemt de moeilijkheidsgraad toe. De geesten, elk met hun unieke persoonlijkheden en strategieën, worden sneller en de tijd waarin ze kwetsbaar blijven na het eten van een krachtpellet neemt af. De namen van de geesten zijn Blinky, Pinky, Inky en Clyde, en ze hebben elk een eigen manier om Pac-Man te achtervolgen. Blinky achtervolgt Pac-Man rechtstreeks, Pinky probeert zichzelf tegenover Pac-Man te positioneren, Inky is enigszins onvoorspelbaar en Clyde wisselt tussen het achtervolgen van Pac-Man en het vluchten.
Verspreid over het doolhof liggen vruchten zoals kersen en aardbeien, die periodiek verschijnen en kunnen worden gegeten voor extra punten. Deze bonusitems nemen toe in variatie en punten naarmate het spel vordert.
In de meeste online versies wordt het spel bestuurd met de pijltjestoetsen. Dit eenvoudige besturingsschema maakt het toegankelijk voor spelers van alle leeftijden. Het ontwerp van de game, met zijn heldere kleuren en eenvoudige geluidseffecten, zorgt voor een boeiende en verslavende ervaring die de tand des tijds heeft doorstaan.